Sider

fredag den 22. juli 2011

Karamelsauce

Jeg vil kaste mig ud i en gang hjemmelavet is her i weekenden, og i den vil jeg blandt andet have karamelsauce.
Jeg brugte Mette Blomsterbergs (Det Søde Liv) opskrift på flødekarameller og så tog jeg det bare af varmen før jeg ellers ville have gjort.

Giver ca 50 store karameller eller tilsvarende sauce

½ liter piskefløde
250 g sukker
125 g glukosesirup

Alle ingredienserne kommes i en stor gryde og koges ved god jævn varme til en tyk gyldenbrun masse.

Det tager rigtig lang tid før de er færdige, det bedste af en halv time mindst. Der skal røres i det jævnligt, men mest i slutningen for at det ikke brænder på. Brug en stor gryde da det bruser rigtig meget op og vil vælte ud af gryden hvis den ikke er stor nok.

Glukosesirup kan købes i Superbrugsen og Kvickly og giver den der seje karamelstruktur.


I lang tid ser det sådan ud



Jeg tog det af varmen da det så sådan ud, hvis man vil have karameller skal man vente lidt længere til det er endnu mere tykt og slipper bunden af gryden når man rører i den. Man kan teste ved at lægge en lille klat ud på bordet og se om konsistensen er som man ønsker. Pas på med at koge for længe, så bliver massen helt hård når den er kølet af, det er sket for mig et par gange, og så bliver det samme konsistens som det der er inden i daim, hvilket jo også er fint nok, men bare ikke når det var bløde flødekarameller man ville lave.



Efter afkøling, først nogle timer på køkkenbordet og herefter natten i køleskabet ser det sådan ud. En dejlig tyktflydende masse, som har ramt lige den konsistens jeg gerne vil have ned i isen. Skulle den have været brugt til sauce ovenpå isen, skulle den have været mere flydende dvs være taget af varmen noget før, man må prøve sig frem....


Mere om isen kommer senere

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...